... چه میگذرد؟

"در مغز یک دانشجوی حقوق به هنگام شعر خواندن چه میگذرد؟"

 

شاعر در شعری گفته:

ضربه‌ای سخت زد به احساسم!

(مثلا) عشق با اینکه حسن نیت داشت...

 

نزدیک میشه به نظریه خطا در مقابل نظریه خطر خودمون! یعنی جایی که وارد آورنده ضرر و آسیب (در معنای موسع damage) مقصر نیست؛ سوءنیت نداره، آما، آسیب وارد شده مستقیما یا غیر مستقیم، از جانب وی به منافع مادی و معنوی شخص متضرر وارد شده! 

 

حتی مثلا میتونیم بگیم که این بیت شاعر که می‌فرماد:

رنگ حناست بر کف پای مبارکت 

یا خون عاشق است که پامال کرده‌ای؟

 

از نگاهی مرتبط میشه با این قضیه که شخص وارد اوردنده ضرر عاطفی و معنوی در مسائل شخصی خودش از صلاحیت و اهلیت و تسلیط برخورداره، ولی با این کارش داره گند میزنه به روحیه جوون مردم! (پس خواهرم حجابت!!!)

 

پس به طور کلی اشخاص (اعم از حقیقی و حقوقی) برمبنای اصل اهلیت و صلاحیت، حقوق بشر و فلان، در امور خودشون آزاد هستند اما این مبنا مطلق نیست. چنانچه ضرری رو بر شخص دیگه وارد میکنن؛ حتی اگر نتونیم بگیم مسئولند (responsibility) باید بگیم ضامنن! (liability) خب؟

همونی که توی فقه بهش میگن قاعده "لاضرر"! که بر همه قواعد مربوط به تسلیط (سلطه بر ملک و مال خود) مرجحه...

 

دیگه چجوری باید به بیچاره ضرر برسه که بگه:

هرکسی بعد از تو من را دید گفت از رعد و برق 

کنده ی پیر بلوطی سوخت، شد یک مشت کاه!!!

 

یا در شعر اهنگین جذابی که من خیلی دوستش دارم میگه:

 

مثل آن شیشه که در همهمه باد شکست،

ناگهان باز دلم یاد تو افتاد، شکست! 

 

این شکستگی چی میگه الان؟ مصداق تخریب نیس؟!

 

هعی! 

 

حیف که هنوز توی حقوق مشخص نشده زیان معنوی با چه کوفتی به بهترین طریق جبران میشه!!! ولی خب ادبیات خودشو خلاص کرده و گفته جبران نمیشه و در بهترین شرایط فراموش میشه و در بدترین شرایط حتی با مرگ هم حل نمیشه!

همونطوری که استاد می‌فرماد:

خدایا عشق درمانی به غیر از مرگ می‌خواهد
که من می‌میرم از این درد و درمانی نمی‌بینم

 

 

...

+ خدایی از مباحث مسئولیت جذاب‌تر مگه داریم؟ (اینجانب به این مرحله از ذوق زدگی شروع جدی یه کار گنده میگم "مستی موهوم". می‌پره به زودی زودی و یه جوری عین چی تو چی گیر می‌کنم که واویلا)

++ اینکه بحث پست عشق هستش، به خاطر مضامین ۱۲۰ درصد شعرهای فارسی ای که تو ذهنمه! تنوع مضمون شعرهایی که می‌خونم و حفظم و بلدم کمه...

+++راست میگفت دکتر ازمایش اونجا که میگفت مغز آدم با حقوق چارچوب میگیره و عین سنگ میشه :(((

 

دیگه چه خبر؟:))

۷
🦋 پروانه .🦋
۲۲ اسفند ۱۳:۳۶

درباره پست جدیدتون:

او همه جا هست و می بیند و می گذرد.

می شنود، می بیند. می پذیرد.

اینجور مواقع دلت برای خودت تنگ شده، آن خودی که نزد خودت هم، غایب است!

پاسخ :

سلام
نکته خیلی قشنگ و درستی بود‌... حق با شماست
 خیلی وقتا انقدر توی زندگی و مشغله‌هاش غرقیم که از خودمون غافلیم...
پسر انسان
۲۱ اسفند ۱۳:۵۱

بله بدون شک

نه من از منظر خود فرد گفتم که سوای بحث جزا و عدل، ما برای خودمون جهت ادامه حیات حل میشه این قضیه وگرنه اون دنیا و احتمالا این دنیا یقه طرف رو می گیریم به حول و قوه الهی

پاسخ :

بله. آدما موجودات جان سختی هستن! با همه چی یا بیشتر چیزا، کنار میان!!!
ولی مسئولیت، کلاً از بین نمیره! اینش خوبه:) 
پسر انسان
۲۱ اسفند ۱۲:۱۱

ادبیات همیشه کار رو جمع می کنه :))

ضرر روحی هم طبق قاعده نسیان جبران میشه جبران نشه کمرنگ میشه جوری که مانع از ادامه حیات نشه، زهر ضرر گرفته شده

وگرنه که نمیشد زندگی کرد

همه ما کلی زخم از کودکی تا به حال و آینده داشتیم، داریم و خواهیم داشت

همین نسیان و تحمل کار رو می سازه

پاسخ :

سلام
بله ادبیات جمع میکنه!
ولی جبران ضرر پای اونیه که ضرر وارد میکنه. حتی اگه خود طرف یه سری چیزا رو حل کنه. مثال عینی‌ش میشه اینکه طرف میاد پنجره و دیوار خونه ی یه نفر رو تخریب میکنه. اون مالک مجبوره خودش خونه رو تعمیر کنه. ولی این جبران، مسئولیت آدمی که ضرر رو وارد کرده ساقط نمیکنه...
این حقوقیش میشه:)
همون حق الناسیه که خدا ازش نمیگذره:)
شور شی
۲۰ اسفند ۲۳:۰۹

منظورم اینه که معشوقان مسئول خون عاشقان هستن

به لحاظ حقوقی

پاسخ :

بله دیگه. منطقیه! 
شور شی
۲۰ اسفند ۲۲:۴۹

فارسی دیفیکالت

مسئولیت سنگین

خواهرم حجابت

از روی نوشته هاتون

شبیه یکی از عشاق دوستم هستین در ایام ماضی

هرچی به دوستم جرائم و مسئولیتاشو یادآوری می کنم

و گناااهانشو

در ایییین همه دلی که شکسته

قبول می کنه و متاسفه

و بازم مرتکب میشه

پاسخ :

سلام
ببخشید نفهمیدم منظورتونو! میشه واضح بگید؟
De Sire
۲۰ اسفند ۱۷:۱۴

سلام سلام 

من برخلاف آرامش سعی کردم بخونم ولی confused شدم:))) و مصمم تر شدم که به اصرار های همسرم در مورد اینکه برم حقوق بخونم گوش نکنم:)))

پاسخ :

سلام
عه چرا confused؟؟؟😂😂😂
شما باید سعی کنین روی اصل مبحث focus کنین، بعد اشعار رو باهاش compare کنین😂😂😂
فارسی کیلی کیلی کم!!!

ولی چرا؟ حقوق که خوبه که:((
آرا مش
۲۰ اسفند ۱۵:۳۹

پستت رو نخوندم، حوصله نداشتم :)) 

فقط اومدم سلامی عرض کنم و بگم خبری نیست، سلامتی :))

پاسخ :

سلام 
مرسی از لطفتت:) و حق داشتی نخونی! خودمم همینطوری هرچی اومد تو ذهنم مینوشتم:)))
خدا رو شکر. سلامت باشی:)
پیوندِ عمر بسته به موییست
هوش دار
غمخوارِ خویش باش!
غم روزگار چیست؟

پیوندها
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان